Miten kehität motivaatiotasi?

Miten kehität motivaatiotasi?

Vaikka pitäisitkin urheilusta, saattaa motivaatiosi olla joissakin tilanteissa hukassa. Oman henkisen kantin, motivaation, sisun, tavoitteellisuuden sekä itseluottamuksen kehittäminen onkin erittäin tärkeää. Samoin on tärkeää tietää omat vahvuudet sekä omat kehittämiskohteet, joissa olisi vielä reippaasti parantamisen varaa.

Usein ajatellaan, että urheilu on pelkästään fyysistä toimintaa, mutta itseasiassa juurikin urheilijan henkinen puoli saattaa monesti olla jopa ratkaisevassa asemassa kilpailtaessa paremmuudesta. Urheilussa unelmointi on tärkeää – samoin kyky vastaanottaa erilaisia tunnetiloja, joita tulee väistämättä vastaan urheilussa. Pettymys, ilo, epätoivo, onnistumisen elämykset sekä täyttymyksen tunne saattavat vaihdella samojenkin kisojen aikana ja joskus omien tunnetilojen vaihtelu saattaa tuntua aivan tunteiden vuoristoradalta, joka välillä syöksyy hullun lailla alas ja välillä syöksähtää vähintään yhtä nopeasti ylös sinun heiluessasi mukana epävarman oloisesti keikkuvan vuoristoradan vaunun kyydissä. Positiivisten mielikuvien käyttö toimii erinomaisen hyvin urheilussa – niiden avulla voit esimerkiksi pyrkiä sisäistämään tavoitteesi, edistämään motivaatiotasi harjoitella riittävästi sekä säätelemään omaa mielialaasi. Positiiviset mielikuvat ovat käyttökelpoisia monissa yhteyksissä , niin peleissä, kilpailuissa kuin harjoituksissakin.

Mitä motivaatio on?

Ilman motivaatiota et voi kasvaa urheilijaksi ja miksi edes yrittäisit, koska ellei sinulla ole motivaatiota, sitä sisäistä paloa tehdä jotakin tiettyä asiaa, niin miksi edes vaivautua? Motivaatioon liittyy kiinteänä osana energinen ja innostunut harjoittelu. Läheisten tuki on oiva keino motivaation vahvistumiseen. Jos esimerkiksi oma perhe suhtautuu harjoitteluusi vähättelevästi, saattaa omakin motivaatiosi harjoittelua kohtaan laskea. Jos sinulla on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa harjoittelun sisältöön, on myös tämä oiva keino lisätä harjoittelumotivaatiotasi. On ihan tutkittu juttu, että urheilija sitoutuu heikommin sellaisiin harjoitteisiin, joihin hän ei voi itse vaikuttaa – jotka ikään kuin annetaan hänelle ylhäältä käsin – useimmiten valmentajan toimesta. Tässäkin suhteessa urheilija pitäisi nähdä aktiivisena toimijana eikä passiivisena vastaanottajana.
Omaan suoritukseen sekä harjoitteluun keskittyminen on erittäin tärkeää oman motivaation löytymiselle ja ylläpitämiselle. On tärkeintä voittaa itsensä eikä muita. On tärkeää luoda valmentajaan hyvä suhde, jossa voit keskustella myös urheilun ulkopuolisista asioista, jotka saattavat vaikuttaa suorituksiisi ja harjoitteluusi. Tällaisen suhteen kautta saat myös aidon mahdollisuuden vaikuttaa omaan harjoitteluusi, mikä on äärimmäisen tärkeää motivaatiosi kannalta. Aito ja jatkuva vuoropuhelu valmentajan kanssa on yksi urheilijana kehittymisen suurista salaisuuksista.
Itseluottamus kuuluu oleellisena osana motivaatioon – jos uskot omiin kykyihisi, myös motivaatiosi nousee. Ja kun harjoittelu tuntuu sinusta mukavalta, jaksat myös helpommin tehdä töitä tavoitteidesi eteen – koska totuus on kuitenkin se, että korkeat tavoitteet vaativat onnistuakseen runsaan määrän työtä. Parhaimmillaan urheilu on elämää rikastuttava tekijä ja se tuo elämääsi mielekästä sisältöä. Vaikka joutuisitkin tekemään urheilun vuoksi myös tiettyjä uhrauksia, eivät ne tunnu suurilta, jos tekeminen on mielekästä. Toisinaan onkin hyvä pysähtyä pohtimaan kaikkia niitä asioita, jotka ovat sinulle urheilussa ilonaiheita ja sitä millä osa-alueilla olisi tässä suhteessa vielä parannettavaa. Keskustelu sekä läheistesi että valmentajasi kanssa voi auttaa näissä pohdinnoissa. Mieti mitä ajattelet ja mitä toivot urheiluharrastuksesi suhteen tässä ja nyt sekä tulevaisuudessa. Mitä tavoittelet ja mihin suuntaan haluaisit kehittyä?

On tärkeää tunnistaa omat vahvuudet sekä oppia hyödyntämään niitä, mutta samanaikaisesti on tärkeää myös tiedostaa omat heikkoudet sekä pyrkiä niiden kehittämiseen. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja kyky myöntää omat heikkoutensa osoittaa ainoastaan vahvuutta. Ehkäpä onnistut jopa kääntämään heikkoutesi vahvuudeksesi! Joka tapauksessa omien heikkouksien kehittäminen auttaa osaltaan vahvistamaan itsetuntoa, joka on niin kovin tärkeää menestyvälle urheilijalle, sillä kuinka voisit pärjätä, ellet edes itse usko omiin mahdollisuuksiisi?